Annonse

Praten går lett mellom Eva Skoglund Strønen og Kristine Samdal Andreassen og Mette Døssland. De er alle sykepleiere, og brenner for å lære det bort. Foto: Wenche Schjønberg

Kommende yrkesfagslærere stiller ut for å motivere kommende elever

Slik ser det ut når kommende yrkesfaglærere stiller ut. Det handler om å motivere kommende elever.

Annonse

Følg Yrke på Facebook!

Det yrer av liv på Campus Kronstad på Høgskolen i Bergen.

PPU-studentene er straks ferdige med eksamen. Den dreier seg om hvordan de som lærere skal få elevene med seg.

«Provokasjon for engasjement?», heter en besvarelse.

«Fortell meg – og jeg glemmer, vis meg – og jeg husker, la meg gjøre det – og jeg lærer!» er overskriften på en annen.

 

Hvordan motivere elever til å lære seg blant annet om hjertet. Hva med brettspill? Quiz? PPU-studentene har mange løsninger.
FOTO: Wenche Schjønberg

Kvalifisert

Tiden er inne for at studentene stiller ut den praktiske oppgaven sin. Om hjørnet venter ferdig bestått PPU, som kvalifiserer for å arbeide fra 5. trinn og ut videregående skole.

Medier og kommunikasjon er også med, selv om dette nå er studiespesialiserende. Marita Francis og Anne Mari Seljeseth viser fram sitt arbeid.
FOTO: Wenche Schjønberg

Mange av studentene er klare til å gå tilbake til jobb på yrkesfag i videregående skole. Andre har tatt PPU som en omskolering og vil bli lærer – enten på heltid eller deltid. Noen skal fortsette som lærer på ungdomsskolen, eller søke seg til videregående.

Lille Nora har vært med mamma under hele PPU-utdanningen, helt fra hun lå i magen. Mamma Kari Helene Lind forteller at hun var ferdig med to ukers praksis en torsdag og fødte natt til søndagen etter, men at det har gått fint med utdanning og baby. Her hun sammen med medstudent Marita Francis.
FOTO: Wenche Schjønberg

Flere er møtt fram på Kronstad for å se på utstillingen. Blant andre møter Yrke Eva Skoglund Strønen som underviser i Vg2 ambulansefag på Os videregående skule.

Hun skildrer at hun har et godt yrke.

– Jeg møter entusiastiske elever. Har en variert arbeidsdag. Og elevene får masse praksis, sier hun.

 

Johnny Thomsen og Merethe Eide har sett på elever som går på restaurant og matfag. Thomsen er lærer på Kvinnherad videregående skule, mens Eide jobber på Undarheim barneskule. De to har laget eksamensoppgave i hvordan elever opplever praksistiden.
FOTO: Wenche Schjønberg

Sykepleiere

To straks uteksaminerte PPU-studenter Kristine Samdal Andreassen fra Bergen og Mette Døssland fra Sandanger lytter oppmerksomt og deltar i samtalen med ambulansefaglæreren.

De er begge to sykepleiere.

– Nå ønsker jeg flere bein å stå på. Jeg har veldig lyst til å undervise i helse- og oppvekstfag, sier Kristine til Yrke.

Hun kom til studiene fra arbeid på hjerteposten på Haukeland universitetssjukehus.

– Det er godt å ha erfaring fra sykehus og pleie. Jeg håper på å kunne bruke mine erfaringer til å forme elevene til aktiv jobb i helsevesenet, sier hun som ønsker å undervise elever i helse- og oppvekstfag.

Mette Døssland vil bli ambulansefaglærer.

– Jeg synes det er givende å undervise, det motiverer meg, sier hun.

– Jeg synes også det er interessant å være sammen med ungdommer, å lære dem bedre å kjenne, fortsetter hun. 

Krevende

Begge har klart studiene ved siden av jobb som sykepleiere. Det har vært krevende, men det har gått.

– Med utdanningen vi tar nå kan vi undervise i 5. til 13. trinn, sier de to.

Studentene som er lærere på byggfag har selvsagt hjelmen med. Fra venstre Jøran Brekkhus, Reidun Sundt og Tor Inge Solaas.
FOTO: Wenche Schjønberg

Litt lenger borti atriet holder PPU-studentene fra byggfag til.

Reidun Sundt er lærer i byggfag på Åsane videregående skole i Bergen, men har manglet PPU. Den er hun fornøyd med at hun straks er ferdig med.

Ragnhild Helmersen og Grethe Nina Hestholm ser på Helmersens eksamensoppgave. Ragnhild Helmersen arbeider på Bømlo videregående skule og har blant annet arbeidet med spesialundervisning, men eksamensoppgaven hennes er om ungdomsbedrift på service og samferdsel.
FOTO: Wenche Schjønberg

Også Jøran Brekkhus underviser allerede, som lærer ved Bergen tekniske fagskole. Han har bakgrunn som tømrer og fra anleggsbransjen.

– Jeg har som en del av min arbeidsavtale at jeg skulle ta PPU. Nå har jeg gjort det, ikke alt har vært like relevant her, men mye har også vært interessant, sier han om PPU-utdanningen.

 

Studentene fra teknikk og industriell produksjon er storfornøyde med at eksamen straks er et tilbakelagt kapittel, og strammer seg opp og ler godt. Fra venstre Vegard Lunde fra Bergen maritime skole, Ole Christian Dale fra Fusa videregående, tidligere platearbeider, men nå lærer på Vg1 og Vg2 Tip, Henning Haugholt, lærer i brannteknikk på Vg 2 Florø videregående, tidligere petroleumstekniker og delvis offshorearbeider og Willy Lie, som nå arbeider på Tip på Åsane videregående, tidligere sveiser og it-konsulent. «Hvordan skape mestring og motivasjon», har de som tema for sin oppgave.
FOTO: Wenche Schjønberg

Burde differensiert

Han mener PPU-studiet burde skilt på dem som allerede jobber som lærere og de som ikke gjør det.

– For meg som allerede er lærer på fagskole blir det litt fjernt å ha praksis på ungdomsskole. På fagskolen er jeg like mye en veileder som en lærer, sier han.

Tor Inge Solaas viser fram resultatet av arbeidet byggfaglærerne har gjort.
FOTO: Wenche Schjønberg

Tor Inge Solaas er lærer på Os videregående på Vg2 anleggsteknikk. Han mener PPU-studiet har vært veldig nyttig.

– Jeg har lært mye om å motivere elever, det har jeg opplevd som matnyttig, det er godt å ha fått basiskunnskap om pedagogikk, selv om studiet har tatt veldig mye tid ved siden av 100 prosent stilling, sier han.

Nyhetsbrev


Meld deg på!


 
 

Følg Utdanningsnytt på Facebook!

 

Fakta

Denne artikkelen er også publisert i Yrke nr. 2/2017

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!

Fakta

Denne artikkelen er også publisert i Yrke nr. 2/2017