Annonse

Det er få som har tid til å sitte i kantina under eksamenstiden, men Ida Groven tar seg tid til et intervju med Utdanning. Dagen etter at bildet ble tatt, skulle hun avlegge seks timers matematikkeksamen. Foto: Kari Oliv Vedvik

Studievennene gjør hverdagen bedre

Da Ida Groven startet på lærerstudiene i august, tenkte hun at hun skulle jobbe en del ved siden av studiene. Det har det ikke blitt så mye av, for de nye studievennene er så hyggelige at de blir prioritert.

Annonse

Utdanningsnytt på Facebook!

Dagen før matteeksamen har førsteårsstudenten tatt seg tid til å møte Utdanning. Ida kommer ruslende i sokkelestene. Sammen går vi inn i kantina på campus i Drammen.

– Vi sitter og leser, men det er greit med en pause. Jeg er ikke stresset.

 

Fakta

Veien mot ferdig lærer

Utdanning har avtalt med to lærerstudenter at vi skal følge dem gjennom hele studieløpet.

Med ujevne mellomrom skal vi treffe Vetle Velstad og Ida Groven de neste årene og høre om studentlivet fra innsiden.

 

Ida har en bachelorgrad i økonomi, men følte at hun heller ville utdanne seg til lærer.

– Er det du som hjelper de andre med matematikken?

– Neida, vi leser sammen og hjelper hverandre.

Telefonen til Ida ringer.

– Ta det med ro, jeg kommer opp igjen.

Det er en av studievennene til Ida som er på tråden. I eksamensperioden blir mye tid tilbrakt over pensumbøkene.

– Vi har to eksamener nå til jul. En skriftlig i matte og en muntlig i samfunnsfag. Den skriftlige tror jeg går greit. Jeg gruer litt mer til den muntlige.

– Hvorfor det?

– Selv om jeg er mer trent i å snakke foran andre nå, er det litt mer som kan gå feil. En vet ikke hvordan sensorene er, en har kort tid og får ikke tid til å tenke seg like godt om. Jeg kjente det litt i magen med en gang jeg fikk beskjed om at vi skulle opp i muntlig samfunnsfag. Det går nok greit, for vi har fått god til å forberede oss, men jeg er litt mer spent på den. Men det skal bli gøy å se hvordan jeg gjør det i denne eksamensformen også.

 

Sosialt studium

Ida har jobbet som tilkallingsvikar ved en barneskole siden hun var 18 år. Hun har jobbet ved siden av studiene, men langt mindre enn hva hun tenkte da hun startet på studiet i høst.

– Det er faktisk en gledelig overraskelse at det er så sosialt i klassen. Vi er mye  sammen også på fritida. Det hadde jeg ikke regnet med. Da jeg tok økonomi her, var det ikke sånn.

– Det er vel en fordel å være sosial når man skal bli lærer?

– Flere har sagt det, at det er vel derfor det er flere sosiale mennesker på dette studiet.

Ida er selv en smilende ung kvinne som prater lett og svarer uanstrengt på det hun blir spurt om.

– Planen var å jobbe mer ved siden av studiene enn hva jeg har gjort i høst. Det har blitt litt jobbing, men jeg prioriterer gjerne å være sammen med dem på studiet. Vi leser sammen, tar en matbit eller drar på studentarrangementer. Jeg føler jeg har blitt kjent med alle i klassen.

– Da vi traff hverandre ved studiestart, sa du at fem år var langt frem. Hva tenker du om det nå?

– Dette første halvåret har gått ekstremt fort, så det å skulle gå her i fem år virker helt overkommelig.

– Hvordan er fagene?

– Jeg er fornøyd med fagene jeg har valgt, og foreleserne er flinke. Pensummengden er også overkommelig, så alt i alt har dette vært et fint semester.

 

Praksis

Ida og medstudentene har hatt to uker praksis i høst.

– Vi hadde observasjonspraksis. På forhånd hadde vi fått noen tips om hva vi skulle observere, som oppstart av timen, rollene mellom lærer og elev, og elev og elev i klasserommet. Jeg har jo vært på barneskole og jobbet, så det var veldig nyttig å komme ut på en ungdomsskole og se hvordan de jobber der. Det var veldig gøy.

– Har du mer lyst til å jobbe i ungdomsskole nå?

– Det er litt tidlig å si, men jeg skal jo ha flere praksisperioder på ungdomsskole, så kanskje. Det virket ikke avskrekkende. Større barn spør mer og vet mye selv, så en må være oppdatert på det en skal undervise i.

– Underviste du i praksisperioden?

– Ja, de som ville, fikk lov til det. Så det gjorde jeg, og det gikk fint. Det var ikke et krav, men det var jo moro å få lov til å prøve seg.

Ida tok noen timer i de fagene hun har fordypning i, som er samfunnsfag og matematikk.

 

Siste innspurt

Selv om det er lunsjtid i kantinen på campus, er det få som er der. Det kan virke som de forbereder seg til eksamen. Lærerstudenten skal også tilbake til eksamenslesingen, og til sine studievenner.

– Er det godt å ha noen å lese sammen med?

– Ja det er topp, men det kan bli litt avsporinger innimellom. Men vi ligger godt an med lesingen, så jeg har stor tro på at dette skal gå fint.

Ring, ring!

– Gikk det greit på eksamen?

– Jeg fikk A på muntlig. Hvordan det gikk i matte, får vi ikke beskjed om ennå, men jeg føler det gikk bra, sier en strålende fornøyd student.

Selv om studiet er morsomt, innrømmer Ida at det skal bli godt med juleferie. I løpet av vårsemestret venter tre uker med praksis og en studietur til Krakow og Berlin.

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!