Annonse

Miriam Kjelsberg tar fingrene til hjelp når hun underviser femteklassingene om privatøkonomi. Hun er godt fornøyd med læringsverktøyet Lærepenger. Foto: Kjersti Mosbakk

Lærer elevene i 5. og 7. klasse pengevett

For å unngå å gå i luksusfellen, er det viktig å lære seg hva man må betale først. Men da Ingerlise Nickelsen Kyseth ga elevene i hjemmelekse å spørre foreldrene hva de tjener, var hun spent på om de ville se på det som grafsing.

Annonse

Utdanningsnytt på Facebook!

Nå var det ikke egen nysgjerrighet som motiverte Kyseth, men et ønske om å lære elevene privatøkonomi. Læreren på 7. trinn ved Korta skole i Oppland brukte læringsverktøyet Lærepenger, og leksjonen handlet om budsjett.

– Materiellet har en link til Statens institutt for forbruksforskning, SIFO, hvor du kan legge inn nøkkeltall som alder og kjønn på alle familiemedlemmer og få opp et forslag på budsjett. Elevene fikk i lekse å spørre hjemme om tallene stemte, sier Kyseth.

Da var det mange som for første gang snakket med foreldrene om egen familieøkonomi og hva foreldrene tjener. Nå har flere av elevene forhandlet med foreldrene sine om å få lønn for å gjøre oppgaver hjemme, forteller Kyseths kollega Miriam Kjelsberg, som underviser på 5. trinn.

– De har laget et skjema med for eksempel støvsuging 5 kroner, rydde rommet 3 kroner og så videre. Nylig fortalte ei jente at hun hadde tjent 43 kroner den uka.

Kyseth oppfordrer elevene til å be om ukelønn.

– Da lærer de å disponere pengene sine. Også når de skal på ferie, er det lurt å få en sum. Da kan de kjøpe seg en is når de har lyst på det. Men da må de også sørge for at de ikke bruker opp alle pengene med en gang.

Fakta

Lærepenger

Et gratis digitalt læringsverktøy om penger og privatøkonomi. Det er utviklet av DnB og støttet av Norges Røde Kors. Innholdet er knyttet til kompetansemålene for 5. til 7. klasse i norsk, matematikk og samfunnsfag.

Opplegget er delt inn i fem lærepenger: 1: Hva er penger?; 2: Penger inn; 3: Penger ut; 4: Penger til overs og 5: Pengene mine. Leksjonene inneholder filmer, artikler, interaktive elementer og arbeidsoppgaver. Når elevene har løst dem, skriver de inn sitt eget navn og lærerens e-post, slik at læreren kan se hvor mange rette svar de har.

I løpet av de fem lærepengene blir elevene kjent med barn i Sverige, Polen og Spania som forteller om sin hverdag og hvordan de forholder seg til penger og familiens økonomi.

Nettadressen er https://larepenger.no

 

Enkelt å bruke

Korta skole bruker Lærepenger for andre gang. Kyseth, Kjelsberg og inspektør Else Haugen er alle begeistret for verktøyet. De synes det er enkelt å bruke, og det kommer gryteferdig med lærerveiledninger som kan brukes som manus. Lærerne må selvfølgelig forberede seg, men når de er i klasserommet, kan de kjøre opplegget på en interaktiv tavle mens elevene følger med. Deretter gjør elevene oppgaver. 7.-klassingene har hatt det som hjemmelekse, mens 5.-klassingene gjorde dem på skolen den dagen Utdanning var på besøk.

– Er det noe dere ikke er fornøyd med?

– Det er litt vanskelig å forstå hvordan vi skal kunne kontrollere elevenes resultater når de har løst oppgaver. Det kunne vært en veiledning for læreren som en grunnleggende informasjon om hvordan det fungerer, mener Kyseth.

 

Oppfordring til foreldrene

– Er det ikke først og fremst de foresattes ansvar å lære barna privatøkonomi?

– Både ja og nei. Det er mål i læreplaner, så det er naturlig at skolen gjør det. Men det holder ikke å ha dette for å forhindre at ungene havner i luksusfellen. Vi oppfordrer foreldrene til å følge opp, sier Kyseth.

– På 5. trinn har vi skrevet på ukeplanen hvilke temaer vi har, med oppfordring om for eksempel å snakke med ungene om hva varer koster. Vi ber dem relatere det til kilopris, forteller Kjelsberg.

At kiloprisen på godteri er 139 kroner, når det på plakaten står 13,90, har vært overraskende for mange av ungene.

– Ser dere betenkeligheter ved å bruke materiell levert av DnB, som er en kommersiell aktør?

– Det er så mange kommersielle aktører at skulle vi styrt unna dem, ville vi gjort det vanskelig for oss sjøl, sier inspektør Else Haugen.

– Det ville være dumt ikke å ta imot reflekser og refleks-vester, for eksempel. Samtidig prøver vi å være bevisste på dette når det er reklameverdi involvert.

 

Magnus Moslet Evensen (t.v.) og Noah Alexzander Iversen Knutsen.
FOTO: Kjersti Mosbakk

 – Gøy! svarer Magnus Moslet Evensen (t.v.) og Noah Alexzander Iversen Knutsen (5A) i kor når Utdanning spør hvordan det er å holde på med Lærepenger.

– Er det bare gøy, eller lærer dere noe også?

Guttene ler og forsikrer om at de lærer mye. – Og så kunne vi litt fra før, da, sier Noah, og får bekreftende nikk fra Magnus.

 

Eline Haugstulen (t.h.) og Thea Jostad.
FOTO: Kjersti Mosbakk

Eline Haugstulen (t.h.) og Thea Jostad (5B) har begge forhandlet med foreldrene sine og blitt enige om å få betalt for småjobber de gjør hjemme.

– Er det ikke lettere bare å be mamma og pappa om å få penger?

– Nei, svarer Eline kontant.

– Det er bedre å tjene selv, nikker Thea.

– Vi kan bestemme selv over våre egne penger, opplyser Eline, og Thea utdyper:

– Hvis du får penger i gave, kan du bestemme selv, men hvis du får 100 kroner av mamma, kan hun bestemme at det skal brukes på mat, for eksempel.

 

 

 

Nyhetsbrev




Les mer om nyhetsbrevet her



 
 

Fakta

Dette er Mitt Tips som også er publisert i Utdanning nr. 1/2017

Journalist Kjersti Mosbakk har snakket med Miriam Kjelsberg, Else Haugen og Ingerlise Nickelsen Kyseth. De er henholdsvis lærer for 5. trinn, inspektør og lærer for 7. trinn ved Korta skole på Raufoss i Oppland.

De lærer elevene om privatøkonomi og oppfordrer dem til å snakke med foreldrene sine om familiens inntekter og utgifter.

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!

Fakta

Dette er Mitt Tips som også er publisert i Utdanning nr. 1/2017

Journalist Kjersti Mosbakk har snakket med Miriam Kjelsberg, Else Haugen og Ingerlise Nickelsen Kyseth. De er henholdsvis lærer for 5. trinn, inspektør og lærer for 7. trinn ved Korta skole på Raufoss i Oppland.

De lærer elevene om privatøkonomi og oppfordrer dem til å snakke med foreldrene sine om familiens inntekter og utgifter.