Annonse

Hun har blitt ønsket velkommen med blomster og føler seg vel tatt imot. Marte Gerhardsen sitter i åpent kontorlandskap sammen med flere i Utdanningsetatens kontorer på Helsfyr i Oslo. Foto: Joakim S. Enger

Gerhardsen har begynt som utdanningsdirektør i Oslo

Marte Gerhardsen (46) skulle egentlig begynne i august, men begynte i går som utdanningsdirektør for 15 000 ansatte. – Dette er kanskje Norges viktigste jobb, og jeg gleder meg til å ta fatt, sier Gerhardsen.

Annonse

Utdanningsnytt på Facebook!

 

Den nye utdanningsdirektøren i Oslo skal lede Norges største etat. Hun søkte stillingen fordi det var en av de mest spennende jobbene i Norge.

– Hvordan har det vært å begynne?

– Spennende. Jeg har allerede truffet så masse hyggelig mennesker. Mange som vil fortelle meg hva de holder på med og er opptatt av. I går håndhilste jeg blant annet på 250 rektorer, forteller Gerhardsen.

– Husker du navnene på alle?

– Nei, det gjør jeg nok ikke, men jeg er flink til å huske ansikter.

– Hvorfor begynte du tidligere enn planlagt?

– Jeg fant ut at det var like greit å begynne før sommeren, sånn at jeg kanskje får litt mer oversikt og innsikt før høsten. Når jeg nå hadde fått ny jobb, var det heller ikke så lett å konsentrere seg om den gamle, så når det lot seg gjøre begynte jeg i går.

 

Testene

Det er mye den nye utdanningsdirektøren skal sette seg inn i, og hun er glad for at hun har så mange dyktige folk rundt seg.

– Jeg skal være tydelig på retning og ikke for detaljorientert. Det er viktig at vi sørger for at lærerne som er i førstelinja, har gode arbeidsvilkår og muligheter til å gjøre den jobben de skal.

– Osloskolene har flere tester enn resten av landet, kommer du til å endre på det?

– Det er det for tidlig å si noe om, men for eksempel Osloprøven har blitt frivillig. De nasjonale prøvene har kommet for å bli.

 

Lange økter

Selv gikk Marte Gerhardsen på Stovner skole og minnes skolen som et trygt og fint sted.

– Jeg likte gym og friminuttene best. Å hoppe strikk og leke dødball var populære aktiviteter. Det var først på ungdomsskolen jeg begynte å fokusere mer på fag og lekser.

– I dag har elever gjerne dobbelttimer. Hva tenker du om at seksåringer har 90 minutters økter?

– Det virker veldig lenge, så det må jeg finne ut av hvordan de gjør. Jeg er for at barn skal ha fysiske aktiviteter, men jeg må lære og forstå før jeg gjør endringer, sier Gerhardsen, som senere i dag skal i et møte med PPT.

– Det er mye å sette seg inn i, men jeg har blitt veldig godt mottatt.

Gerhardsen har tidligere etablert og ledet Tankesmien Agenda, vært divisjonsdirektør i DNB, sittet i ledelsen for DNB Norge og vært generalsekretær for Care Norge. Hun har også gjennomført aspirantkurset i Utenriksdepartementet (UD) og innehatt ulike stillinger i UD.

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!