Annonse

Bonusordning har ikke alene sørget for et sykefravær på bare 4,2 prosent i Solhaug barnehage på Skedsmokorset. Like viktig er humor, raushet og omsorg for hverandre i hverdagen, forteller daglig leder Ann-Sissel Krakeli (f.h.), fagansvarlig Jørn André Berg og pedagogisk leder Monica Andersen. Foto: Gry Traaen

Da de ansatte fikk bonus for ikke å være borte fra jobb, ble sykefraværet halvert

Ansatte i Solhaug barnehage kan få inntil 7 200 kroner i året i bonus hvis de ikke er borte fra jobb. Det har mer enn halvert sykefraværet.

Annonse

Lik Første steg på Facebook

Sykefraværet har ikke vært over fem prosent etter at vi innførte ordningen, forteller daglig leder Ann-Sissel Krakeli i Romerike barnehage, som driver Solhaug og Varden barnehager på Skedsmokorset i Akershus. Barnehagene er private og eid av foreldre.

 

Presses ikke på jobb

– Personalet var med på å bestemme om vi skulle ha bonusordning, og vi hadde en grundig diskusjon. Noen kan tro at ordningen fører til et press for å komme på jobb når de er syke, men målet er heller å hjelpe og støtte hverandre hvis man føler seg litt tufs på morgenen, påpeker Krakeli. Barnehagen har også langtidsfravær, ifølge styreren.

Før bonusordningen ble innført hadde Solhaug barnehage et sykefravær på åtte prosent, mens Varden hadde 16 prosent. Nå er sykefraværet på 4,2 prosent for de to barnehagene med 30 ansatte. Bonusordningen er todelt. De ansatte får 600 kroner for hver egenmeldingsdag de ansatte ikke bruker og kan dermed få rundt 7 200 ekstra kroner på slutten av året i bonus. De ansatte har 12 enkeltstående dager med egenmelding i året og fem dager sammenhengende. Er sykefraværet under fem prosent for den enkelte barnehage totalt, får de ansatte en felles pott på 20 000 kroner som de skal bruke til sosialt samvær. De ansatte bestemmer selv hva og har vært på teater, restaurant og Escape-room. Fravær for syke barn er ikke med i regnestykket.

 

Kan miste bonusen

– Blir du sykmeldt mer enn to uker, mister de ansatte egen bonus, ellers kunne de bare sykmeldt seg og fått bonus likevel, men det går ikke utover fellesskapets bonus, forteller daglig leder. De ansatte blir fulgt tett opp på telefon når de er syke, og det er ikke for at de skal føle press til å komme, men for å vise omsorg, ifølge Krakeli.

– Det er blitt konkurranse mellom de to barnehagene om hvem som får full bonus, og det er sunt. De ansatte går ikke på jobb hvis de burde vært hjemme, men vi har fått bort fraværet der ansatte føler seg litt tufs på morgenen, eller har litt vondt i hodet, forteller Krakeli.

Fagansvarlig og barnehagelærer Jørn André Berg tenker ikke så mye over at han kan tjene ekstra på ikke å være borte, men tror likevel det har positiv effekt på sykefraværet.

– I starten kom nok noen på jobb for ikke å miste pengene, men nå er holdningen at man holder seg hjemme når man virkelig er syk, sier Berg. Selv sier han at det er et
bra arbeidsmiljø med gode kollegaer som får ham på jobb hver dag.

 

Humor og omtanke viktig

Pedagogisk leder Monica Andersen hadde to sykedager i fjor.

– Jeg kommer fra en stor barnehage med høyt sykefravær. Det er lettere å bli borte da, enn i en liten barnehage som Solhaug med fire avdelinger. Her er folk genuint omsorgsfulle mot hverandre, forklarer Andersen. Det er det gode arbeidsmiljøet og ikke pengene som får henne på jobb.

– Vi blir ikke hjemme hvis vi har vondt i en finger. Vi tenker på dem som blir alene på jobb, smiler hun. Hun tror også en tydelig leder og god organisering av arbeidsdagen, som ledermøter kun ved behov og planleggingsmøter etter stengetid, er med på å få ned sykefraværet.

– Da slipper assistentene å være mye alene på dagtid mens pedagogene er i møte, forklarer Andersen. De synes den sosiale bonusordningen for hele barnehagen er positiv og sier det skaper engasjement og fellesskap.

Daglig leder og de ansatte tror ikke bonusordningen alene kan forklare det lave sykefraværet. De jobber også mye med arbeidsmiljøet, som å ta opp ting med en gang, få bort baksnakking og jobber etter fire grunnsetninger. Det er humor og glede, respekt og omtanke, å tenke positivt, være fleksibel og raus og unne hverandre suksess.

– Dette har ført til at folk hjelper hverandre når noen er borte. Vi har liten turnover blant ansatte fordi de trives godt, forteller Krakeli.

 

Med pedagogstolen kan pedagogisk leder Monica Andersen sitte og kle på Sanna Anderssen (1,5 år) og hjelpe storesøster Alma (4) i stedet for å stå på knærne. Hun kan også rulle fra barn til barn for å hjelpe til under måltidet.
FOTO: Gry Traaen

Kjenner seg igjen i plagene

Både daglig leder og de ansatte kjenner seg igjen i helseplagene i undersøkelsen fra STAMI.

– De vanligste plagene hos oss er rygg-, nakke- og skulderplager og andre slitasjeskader, sier daglig leder. Barnehagen har kjøpt pedagogstoler på hjul, som ansatte kan trille frem og tilbake når de kler på barna eller spiser. De ansatte har fått kneputer for å unngå knebelastninger. Barnehagen har også satt opp støydempende plater i fellesområdet. De har hatt kurs med fysioterapeut for å tenke på hvordan de bruker kroppen. De bruker hansker når de steller barna. I tillegg til hjelpemidler og riktig løfteteknikk tror de to barnehagelærerne en god arbeidskultur bidrar til lavt sykefravær.

– Kan du slappe av en halvtime fordi du har vondt i hodet, eller får lov å gjøre oppgaver inne i stedet for å være ute med barna hvis du har vondt i ryggen en dag, så er det lettere å gå på jobb, sier Andersen.

Nyhetsbrev


Meld deg på!


 
 

Fakta

Denne artikkelen har stått på trykk i Første steg nummer 2 2019.

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!